W potocznym rozumieniu wiedza to ogół uzasadnionych przeświadczeń na określony temat. Zazwyczaj w odniesieniu do określonej dziedziny przyjmuje się, że wiedzę stanowi zbiór wiadomości z tej dziedziny, wszelkie zobiektywizowane utrwalone formy kultury umysłowej i świadomości społecznej powstałej w wyniku kumulowania się doświadczeń i uczenia się. W tym sensie pojęcie wiedzy wykracza poza informację, gdyż wiedza implikuje zdolność do rozwiązywania problemów, do inteligentnego zachowania się i działania.W słowniku języka polskiego można znaleźć trzy rozumienia terminu wiedza, określające wiedzę jako:
Warto rozważyć, czy określenia słownikowe dotyczą jednego złożonego obiektu badawczego (bytu), ukazując go z dopełniających się stron, czy tym samym terminem określa się różne rzeczy (byty). Czy istnieje jakaś tożsamość lub związek przekonań zgodnych z:
Intuicyjnie dostrzegamy te związki. Można je wyrazić następująco:Naszym zdaniem termin „wiedza” określa pewien byt abstrakcyjny (niematerialny), tworzący się poprzez gromadzenie wiadomości (informacji) o rzeczywistości, w umyśle człowieka (ludzi) i możliwy do uzewnętrznienia za pomocą języka (sformalizowanego systemu symbolicznego, zwłaszcza znakowego). Powyższe sformułowanie nie tyle definiuje pojęcie wiedzy, ile wskazuje raczej warunki jej tworzenia:
Wiedzę w informatyce utożsamia się niekiedy ze zbiorem reguł (bazą wiedzy). Jest to jednak uproszczenie sprowadzające wiedzę do jednego wybranego sposobu reprezentacji wiedzy, jakim są reguły. Uproszczenie to można uznać za zasadne w odniesieniu do potrzeb tworzenia systemów ekspertowych. Potwierdzeniem tego, że sprowadzenie wiedzy do reguł oznacza uproszczone ujęcie jest to, że reguły można zapisać w innej postaci ustrukturalizowanej, identycznej jak fakty, np. w postaci trójek, relacji (tabeli). Można je wówczas przetwarzać w systemie relacyjnych baz danych.Wiedza, niezależnie od sposobu jej tworzenia, prezentacji i reprezentacji, wiąże się w sposób oczywisty z rozumieniem świata i orientowaniem się w świecie. Zdolność ta cechuje system poznawczy (inteligentny), który podejmuje działania prowadzące do osiągnięcia (osiągania) celu systemu poznawczego. Na związek wiedzy z rzeczywistością zwraca uwagę S. Kamiński, określając wiedzę jako układ wiadomości, które jakoś poznajemy i potrafimy w pewien sposób uzasadnić (przeważnie na podstawie doświadczenia). Mówiąc o układzie mamy na myśli zarówno jego składowe, jak i relacje między nimi. Układ ten, czy też innymi słowy struktura lub system, musi mieć ustaloną reprezentację. W tym sensie zrozumiałe staje się rozpatrywanie wiedzy jako zbioru wyrażonego w sposób znakowy, pozwalającego na dalsze wnioskowanie.